Kortbedrägeri: Regler för Ersättning och Att Få Pengar Tillbaka
Får du pengar tillbaka vid kortbedrägeri?
Har du råkat ut för ett kortbedrägeri har du ofta rätt till ersättning. I den här artikeln går vi igenom vilka regler som gäller för att få pengarna tillbaka samt hur du skyddar dig mot bedrägeri.
Då har du rätt till ersättning vid kortbedrägeri
Du har i de allra flesta fall rätt till ersättning om du har blivit utsatt för ett kortbedrägeri. Det enda undantaget är om du själv har agerat grovt oaktsamt med ditt kort. Det är betaltjänstleverantören, oftast banken som utfärdat kortet, som ska betala tillbaka pengarna till ditt konto.
Vad innebär grov oaktsamhet?
Enligt betaltjänstlagen innebär grov aktsamhet att du har åsidosatt dina skyldigheter enligt lag. Det betyder att du har agerat på ett sådant sätt att du har underlättat för ett bedrägeri.
Exempel på grov oaktsamhet är:
- Du har inte skyddat din kod.
- Du har lämnat kortet obevakat.
- Du har lämnat ut kortnummer och CVC-kod till någon okänd.
- Du har inte spärrat kortet när du märkt att du har tappat bort det.
Kan jag få tillbaka alla pengar vid kortbedrägeri?
Om du inte har agerat oaktsamt ska du få tillbaka alla pengar vid kortbedrägeri. Du kommer dock att behöva betala en självrisk, som vanligtvis ligger på 400 kronor och betalas till banken.
Om det bedöms att du har varit oaktsam kan din ersättning vid kortbedrägeri minskas.
Vad händer om banken inte vill ersätta mig för ett kortbedrägeri?
En situation där du och banken är oense om vem som betalar vid ett kortbedrägeri kan uppstå. Det handlar vanligtvis om att banken anser att du har varit oaktsam men du hävdar motsatsen. Det första steget är då att skicka in en överklagan till banken och be dem ompröva beslutet.
Nästa steg är att skicka in en anmälan till allmänna reklamationsnämnden. Du kan också gå till tingsrätten och skicka in en stämningsansökan mot banken. Men ha i åtanke att du kan behöva bevisa att du inte har agerat oaktsamt.
Banken behöver å andra sidan också bevisa att uttag har skett på ett korrekt sätt, exempelvis med den rätta PIN-koden.
Kontakta ditt försäkringsbolag
Ett annat alternativ är att kontakta ditt försäkringsbolag. Du kan nämligen ha en försäkring som täcker kortbedrägeri. Då kan du istället få pengarna tillbaka från ditt försäkringsbolag, men du kommer även då att behöva betala självrisk.
Vad du ska göra om du har blivit utsatt för ett bedrägeri
Om du råkar ut för ett kortbedrägeri ska du agera så fort du har uppmärksammat det. Ibland är det banken som uppmärksammar bedrägeriet och tar kontakt med dig. Om du har blivit utsatt för ett kortbedrägeri ska du direkt:
- Spärra bankkortet.
- Gör en polisanmälan för kortbedrägeri.
- Reklamera uttagen till banken.
1. Spärra bankkortet
Du första du ska göra om du har blivit utsatt för ett bedrägeri är att spärra kortet. Du kan spärra bankkort genom att kontakta din bank. I princip alla banker att ett telefonnummer du kan ringa för att snabbt spärra ditt kort. En del kort har också en spärrningsfunktion i appen eller vid inlogg på mina sidor.
Om du inte spärrar kortet så fort du upptäcker ett kortbedrägeri kan det räknas som att du varit oaktsam och därmed får du inte alla pengar tillbaka efter ett kortbedrägeri. Ha därför regelbunden koll på ditt kontoutdrag för kortet.
2. Gör en polisanmälan för kortbedrägeri
Du ska alltid kontakta polisen vid ett kortbedrägeri. När du ska anmäla ett kortbedrägeri ringer du till 114 14 alternativt besöker en lokal polisstation.
I samband med att du ska polisanmäla ett kortbedrägeri är det bra att fundera på var bedrägeriet kan ha ägt rum. Kan det ha varit på en fysisk butik och i så fall vilken, eller är det troligt att det har skett vid ett internetköp? Det är viktigt information för polisen.
3. Reklamera uttagen till banken
När du har upptäckt ett kortbedrägeri ska du reklamera de obehöriga uttagen till banken. På så sätt kan banken undersöka och avgöra om uttagen kan anses vara obehöriga eller inte.
Oftast får du tillbaka dina pengar under tiden undersökningen pågår. Men skulle det visa sig att du har varit oaktsam och uttagen inte kan ses som obehöriga, blir du återbetalningsskyldig.
Vilka typer av bedrägeri finns?
De vanligaste metoderna för kortbedrägeri är:
- Skimning av kort.
- Kopiering av kortnummer och CVC-kod.
- Phishing via e-post.
Skimning av kort
Skimning av kort kan ske både kontaktlöst och genom att magnetremsan skimmas i en bankomat eller kortterminal. Trådlös skimning innebär att någon placerar NFC-läsare nära ditt kort, exempelvis mot din väska, och på så sätt stjäl kortets uppgifter. Detta är möjligt eftersom de flesta kort idag har kontaktlös betalning.
Skimning av magnetremsan sker genom att någon har manipulerat en kortläsare eller bankomat, och lagt dit något som gör att de kommer åt kortuppgifterna via magnetremsan.
Kopiering av kortnummer och CVC-kod
Alla kort har ett kortnummer och en CVC-kod som används vid betalningar. Bedragare kan kopiera kortnummer och CVC-kod om du exempelvis lämnar ifrån dig kortet för att betala på en restaurang, eller lägger ut en bild på det på internet.
Med kortnummer och CVC-kod kan man många gånger handla på nätet, utan att behöva verifiera kortet på ytterligare sätt.
Phishing via e-post
Phishing innebär att bedragare kontaktar personer via e-post och ber om att få kortuppgifter. De uppger sig komma från ett välkänt företag, där du kanske är kund till och med och berättar att de behöver dina kortuppgifter av någon anledning. Exempelvis betala tillbaka en felaktig summa du har betalat in.
Hur skyddar du dig mot bedrägeri?
Det finns mycket du kan göra för att skydda dig mot bedrägeri. Det mesta handlar om sunt förnuft och att vara försiktig med dina kortuppgifter. Men det finns en del saker värda att nämna som du kan göra för att skydda dig.
- Ha alltid ditt kort under uppsikt.
- Skydda din PIN-kod.
- Lämna aldrig ifrån dig kortnummer till obehöriga.
- Se över dina kontoutdrag regelbundet.
- Använd chip hellre än magnetremsa.
- Använd virtuellt kort vid köp på internet.
Ha alltid ditt kort under uppsikt
Se till att alltid ha ditt kort under uppsikt. Det innebär att inte lämna det obevakat och gå iväg ifrån det, men också att inte låta exempelvis personalen i en restaurang gå iväg med ditt kort för att betala.
Tänk på att om du har lämnat ditt kort obevakat kan någon ha fått tag på ditt kortnummer och CVC-nummer. Därför kan du råka ut för bedrägeri även om kortet inte har blivit stulet.
Skydda din PIN-kod
Om någon får tag på ditt kort och din PIN-kod kan de med lätthet utföra köp och uttag med ditt kort. Därför ska du alltid skydda din PIN-kod. Förvara aldrig PIN-koden med kortet, eftersom du då underlättar vid eventuell stöld. Lämna heller aldrig ut din PIN-kod på begäran.
Om någon har gjort ett köp med ditt kort, och till det även använt din PIN-kod kommer du med största sannolikhet inte kunna få ersättning av banken.
Lämna aldrig ifrån dig kortnummer till obehöriga
Den enda gången du bör lämna ifrån dig ditt kort-nummer är om du genomför ett onlineköp där du betalar med kort. Var dock alltid försiktig och vaksam mot var du lämnar ut kortnummer.
Helst ska du inte genomföra köp som inte kräver tvåvägsverifiering. Sedan nya regler i betaltjänstlagen tillkom i maj 2018 är det dock många banker som inte godkänner kortköp som inte kräver just tvåvägsverifiering, exempelvis PIN-kod eller BankID.
Se över dina kontoutdrag regelbundet
Vid kortbedrägeri är det vanligt att bedragarna först drar en liten summa för att testa om det fungerar. Upptäcker du det redan då, kan du förhindra att ett större bedrägeri sker. Därför ska du alltid se över ditt kontoutdrag regelbundet.
Upptäcker du ett köp på ditt kontoutdrag som inte du har gjort, ska du direkt ringa till banken och spärra ditt kort.
Använd chip hellre än magnetremsa
Använd hellre chip än magnetremsa när du gör betalningar, eftersom det är enklare att läsa av magnetremsan olovligt. Idag är det dock inte speciellt vanligt med betalningar med magnetremsa, oftast är det i uttagsautomater och bensinstationer det sker.
Om du betalar i en maskin som använder sig av magnetremsa, bör du vara uppmärksam på om du ser något som kan tyda på att maskinen har blivit manipulerad. Det kan dock vara mycket svårt att se.
Använd ett tillfälligt bankkort vid köp på nätet
Idag erbjuder många kortutgivare möjligheten att ha ett tillfälligt bankkort, eller ett så kallat virtuellt kort för köp på nätet. Det innebär att ett virtuellt kort, med ett nytt kortnummer och CVC-kod skapas, och du anger de kortuppgifterna när du handlar på nätet.
Virtuella eller tillfälliga kort kan fungera olika beroende på vilken bank du använder. Hos en del kan du använda det virtuella kortet flera gånger, men kortuppgifterna finns endast tillgängliga exempelvis i din bankapp. Hos andra banker är det virtuella kortet endast giltigt för ett köp.
Vanliga frågor
Vad är ett kortbedrägeri?
Ett kortbedrägeri är när någon olovligen använder dina kortuppgifter för att genomföra ett köp med ditt kort. Bedragaren får ofta tag på kortuppgifterna genom stöld, fotografering eller avläsning av en kortterminal, uttagsbankomat eller ett falskt webbformulär
Hur får jag pengar tillbaka vid ett kortbedrägeri?
När du har spärrat ditt kort, gjort en polisanmälan och reklamerat uttaget till banken kommer banken att sätta in de förlorade pengarna på ditt bankkonto förutsatt att du inte har visat på grov oaktsamhet. Du kan behöva bevisa att det inte är du som har gjort uttagen.
Hur upptäcker jag ett kortbedrägeri?
Du upptäcker enklast ett kortbedrägeri genom att ha koll på ditt kontoutdrag, och uppmärksamma uttag som inte är gjorda av dig. Ibland kan även banken uppmärksamma tveksamma uttag från ditt konto, och då kontakta dig.
Om författaren
William är en av grundarna till Kreditkortguiden, och arbetar både som skribent och redaktör på hemsidan. Han har tidigare arbetslivserfarenhet som privatekonomisk rådgivare.