Spärra Kort: Hur du Spärrar ALLA olika Bankkort & Kreditkort
I denna artikel förklaras innebörden av att spärra kort, när du ska spärra ditt bank- eller kreditkort samt hur du går tillväga för att göra det. Du hittar även information om hur du spärrar kort hos olika kortutgivare.
Innebörden av att spärra kort
Att spärra kort innebär att kortet och kortuppgifterna avaktiveras och inte längre kan användas. Däremot kvarstår det konto som kortet är kopplat till samt eventuell kredit. Vissa kortutgivare erbjuder tillfällig spärrservice där kortet sedan kan avspärras medan andra endast spärrar kort permanent.
Olika sätt att spärra bankkort och kreditkort
Nedan listas olika tillvägagångssätt för att spärra bankkort och kreditkort.
- Via telefon: de flesta kortutgivare erbjuder spärrservice via telefon. Ett tips är att spara telefonnumret till kortets spärrservice i mobilen så du har det nära till hands om du behöver spärra ditt kort.
- Via mobilapp: många kortutgivare har en spärrfunktion i mobilappen. I appen väljer du det kort eller konto som kortet är kopplat till och klickar sedan på “spärra kort” eller liknande formulering.
- Via internetbank: ofta kan du spärra kortet via din internetbank. Det fungerar på samma sätt som när du spärrar kortet via mobilappen, med den skillnaden att du istället loggar in via din internetbank.
En del kortutgivare erbjuder alla tre ovanstående alternativ för att spärra kort medan vissa endast har spärrservice via telefon. Bank- och kreditkort kan spärras dygnet runt, oavsett om du väljer att spärra kortet via telefon, mobilapp eller internetbank.
Så spärrar du kort från olika kortutgivare
Nedan hittar du information om hur du spärrar bankkort och kreditkort hos olika kortutgivare.
- Kort från Swedbank: spärras via telefon. Numret till spärrservice är 08 411 10 11. Befinner du dig utomlands ska du ringa +46 8 411 10 20. Via appen eller internetbanken finns möjlighet att spärra kortet tillfälligt.
- Kort från SEB: spärras via telefon eller app. Numret till spärrservice är 0774 24 24 24. Om du befinner dig i utlandet ringer du +46 774 24 24 24.
- Kort från Handelsbanken: spärras via telefon, app eller internetbank. Numret till spärrservice är 020 41 12 12 eller +46 8 411 21 22 från utlandet.
- Kort från Nordea: spärras via telefon, app eller internetbank. Numret till spärrservice är 08 402 57 10 och +46 8 402 57 10 om du ringer från utlandet.
- Kort från Skandiabanken: spärras via telefon. Numret till spärrservice är 0771 33 20 00. Befinner du dig utomlands ringer du +46 771 33 20 00.
- Kort från Länsförsäkringar: spärras via telefon, app eller Mina sidor. Numret till spärrservice är 08 588 400 11 eller +46 8 588 400 11 om du befinner dig utomlands. Via Mina Sidor kan du även spärra kortet tillfälligt.
- Kort från Danske Bank: spärras via telefon, app eller internetbank. Telefonnumret till spärrservice är 0771 570 570 eller +46 771 570 570 från utlandet. Hos Danske Bank kan du även spärra kort tillfälligt.
- Kort från Collector Bank: spärras via telefon, app, hemsida eller mejl. Numret till spärrservice är 010 161 00 66 och +46 10 161 00 66 om du ringer från utlandet. För att spärra kort via e-post skickar du ett mejl till kortsparr@collectorbank.se
- Kort från Santander Bank: spärras via telefon, app eller hemsida. Du spärrar kort via telefon genom att ringa 08 559 511 20, alternativt +46 8 559 511 20 om du befinner dig utomlands.
- Kort från Ikano bank: spärras via telefon eller internetbank. Numret till spärrservice är 0476 88 000 eller +46 476 88 000 om du befinner dig utomlands. Välj knappval 3 och därefter 1 för att spärra kortet.
- Kort från Resurs Bank: spärras via telefon. Numret till spärrservice är 0771 11 22 33. Befinner du dig i utlandet ringer du +46 771 11 22 33.
- Kort från Re:member: spärras via telefon, app eller Mina Sidor. Numret till spärrservice är 0771 24 15 00. Från utlandet ringer du +46 771 24 15 00. Du kan sedan beställa ett nytt kort via appen eller Mina Sidor.
- Kort från Komplett Bank: spärras via telefon, app eller Mina sidor. Numret till spärrservice är 08 403 096 00. Befinner du dig utomlands ringer du +46 8 403 096 00.
- Kort från American Express: spärras via telefon eller via chatt i app. Numret till spärrservice är 0771 29 56 00 eller +46 771 29 56 00 om du ringer från utlandet.
- Kort från Bank Norwegian: spärras via telefon, app eller MinSida. Numret till spärrservice är 0771 29 56 00 eller +46 771 29 56 00 om du ringer från utlandet.
- Kort från Eurocard: spärras via telefon, app eller Mitt Eurocard. Numret till spärrservice är 0774 24 24 24 eller +46 774 24 24 24 om du ringer från utlandet.
- Kort från Coop Mastercard: spärras via telefon. Numret till spärrservice är 08 400 003 02. Befinner du dig utomlands ringer du +46 8 400 300 02.
- Kort från ICA-banken: spärras via telefon, app eller hemsida. Numret till spärrservice är 033 47 47 90 eller +46 33 47 47 90 om du befinner dig utomlands.
- Kort från Forex: spärras via telefon. Numret till spärrservice är 0771 22 22 21. Får du inget svar kan du istället ringa 08 402 57 73. Befinner du dig utomlands ringer du +46 771 22 22 21, alternativt +46 8 402 57 73.
- Kort från Marginalen Bank: spärras via telefon på nummer 0771 717 710. Välj därefter knappval 6. Befinner du dig i utlandet ringer du +46 771 717 710.
- Kort från Preem: spärras via telefon. Numret till spärrservice är 0476 58 71 40. Om du befinner dig i utlandet ringer du +46 476 58 71 40.
- Kort från OK Q8: spärras via telefon eller internetbank. Numret till spärrservice är 020 65 65 65 eller +46 8 506 811 10 om du befinner dig i utlandet.
- Kort från MoreGolf Mastercard: spärras via telefon på 0771 24 15 00. Från utlandet ringer du +46 771-24 15 00.
- Kort från Rocker: spärras via app eller telefon. Numret till spärrservice är 020 700 700. För att spärra kortet från utlandet ringer du +46 8 580 97 640.
- Kort från PFC: spärras via app eller telefon. Numret till spärrservice är 08 662 96 00. För att spärra kortet från utlandet ringer du +46 8 662 96 00.
- Kort från Revolut: spärras via telefon, app eller hemsida. Telefonnumret till automatisk spärrservice är +44 20 3322 8352.
- Kort från Lunar: spärras via app, telefon eller chatten på hemsidan. Numret till kundtjänst där du kan spärra kort är +46 313 61 60 10.
- Kort från Volvofinanas Bank: spärras via telefon, app eller hemsida. Numret till spärrservice är 031 83 89 80 eller +46 31 83 89 80 om du ringer från utlandet. Du kan även spärra kortet via appen CarPay eller via inloggning på www.carpay.se.
- Kort från Northmill Bank: spärras via telefon, mejl eller chatt. På vardagar kl. 8:00 – 19:00 kan kortet spärras på 08 400 070 40 eller via chatten. Utanför öppettider mejlar du till hej@northmill.se och skriver “Spärra kort” i rubriken. Ange sedan personnummer samt orsak till spärren i meddelandet.
- Kort från Circle K: spärras via telefon eller kundportal. Numret till spärrservice är 08 429 63 00 eller +46 8 429 63 00 om du ringer från utlandet.
- Kort från Pleo: spärras via app eller hemsida. Under vardagar kl. 09 – 17:00 kan du också spärra kort genom att kontakta Pleos kundtjänst på 08 520 279 52 eller +46 8 520 279 52 om du ringer från utlandet.
- Kort från Mynt: spärras via app, hemsida eller telefon. Numret till kundtjänsten är 010 198 03 00 eller +46 10 198 03 00 om du ringer från utlandet. Kundtjänsten är öppen vardagar kl. 09:00-17:00 Det är dock enklast att spärra/frysa kortet direkt via appen. Mynt företagskort kan frysas av både administratör och användare.
- Kort från Qred: spärras via app eller telefon. Numret till spärrservice är 020 150 333. Befinner du dig i utlandet ringer du +46 20 150 333. I Qreds app finns möjlighet att spärra kortet tillfälligt.
- Kort från Shell: spärras via telefon. Shell Mastercard spärras på 0476 587 065 eller +46 4 765 87 065 från utlandet. För att spärra Shell Card Private ringer du 08 448 88 52 eller +46 8 448 88 52 från utlandet. euroShell-kort spärras på nummer 0200 810 400 eller +46 8 730 3480 från utlandet.
- Kort från Wasa Kredit: spärras via telefon. Numret till spärrservice är 010 494 70 02. Om du befinner dig utomlands ringer du +46 10 494 70 02.
Om du är ansluten till spärrservice via StopService (tidigare Falck Secure Spärrservice) kan du även spärra ditt kort via deras spärrtjänst. Du kommer i kontakt med StopService på telefonnummer 08 775 50 00 (+46 8 775 50 00 om du ringer från utlandet).
När ska jag spärra mitt kort?
Nedan listas en rad situationer vid vilka du ska spärra ditt kort.
- Vid stöld eller borttappande av kortet.
- Vid misstanke om skimming eller obehörig tillgång till dina kortuppgifter.
- Vid upptäckt av obehöriga transaktioner.
- Vid förlust av mobil eller dator där dina kortuppgifter finns lagrade.
Vid stöld eller borttappande av kortet
Vare sig om du tappat bort ditt kort eller misstänker att det har blivit stulet ska kortet spärras. Om du förmodar att du har förlagt kortet kan du undersöka om kortutgivaren erbjuder tillfällig spärrservice där du sedan kan aktivera kortet igen när det kommer till rätta.
Misstänker du att ditt kort har blivit stulet ska du inte bara spärra kortet utan också göra en stöldanmälan. Även borttappade bankkort kan anmälas hos polisen, men då genom en förlustanmälan.
Vid misstanke om obehörig tillgång till dina kortuppgifter
Om du misstänker obehörig tillgång till dina kortuppgifter bör du omedelbart spärra kortet, även om inga obehöriga transaktioner har skett. Det är bättre att förekomma eventuella bedrägerier genom att göra kortet oanvändbart och skydda dina medel.
För att undvika obehörig tillgång till kortuppgifterna, bör du till exempel inte lämna kortet framme bland människor. Att ta ett snabbt och diskret mobilfoto av kortuppgifterna tar bara några sekunder och kan genomföras obemärkt.
Vid misstanke av skimming
Skimming är en typ av bedrägeri där din kortinformation kopieras över till ett annat kort. Det kan genomföras med hjälp av en särskild utrustning som monteras på till exempel en uttagsautomat eller kortläsare.
Skimming kan också ske trådlöst genom att dina kortuppgifter läses av med en scanner av någon som står intill dig. Du kan läsa mer om skimming och hur du skyddar dig mot denna typ av bankkortsbedrägerier på vår sida om skimming.
Vid upptäckt av obehöriga transaktioner
Upptäcker du att det har genomförts transaktioner med ditt kort som du själv inte står bakom ska kortet spärras. Att aktivera push-notiser på mobilappen som kortet är kopplat till hjälper dig att snabbt upptäcka obehöriga transaktioner då du får information om transaktionerna i realtid.
Vid förlust av mobil eller dator där dina kortuppgifter finns lagrade
Om du blivit av med mobil, dator eller annan enhet där dina kortuppgifter finns lagrade ska du spärra kortet för att undvika obehörig tillgång till kortinformationen. Vid förlust av mobiltelefon ska du också spärra ditt mobila BankID för att omöjliggöra användande av funktioner som bankapp och Swish.
Skillnad mellan att spärra och avsluta kort
Att spärra ett kort innebär att kort och kortuppgifter avaktiveras medan ett avslutat kort betyder att kortet sägs upp permanent. Har du spärrat ditt kort kan du beställa ett nytt kort eller öppna upp det spärrade kortet igen.
Om du avslutar ett bank- eller kreditkort stängs stängs kontot ner permanent. Vill du öppna ett nytt konto hos samma bank- eller kreditgivare måste du göra en ny ansökan och få eventuell kredit beviljad på nytt.
Ansöker du om ett bankkort på nytt tas ingen kreditupplysning på dig. Om du däremot har avslutat ett kreditkort och sedan ansöker om ett nytt görs en kreditupplysning på dig vid ansökningstillfället.
När ska kort klippas?
Du kan klippa ditt kort när du inte ska använda det mer, till exempel om det har gått ut, avmagnetiserats eller om du spärrat kortet och inväntar ett nytt. Du kan också klippa kortet som en symbolisk handling om du upplever att du inte kan hantera ditt spenderande.
Att klippa ett bank- eller kreditkort innebär varken att kortet spärras eller avslutas, utan enbart att det fysiska plastkortet blir obrukbart.
Undvik att behöva spärra ditt kort genom att skydda dig mot kortbedrägerier
Genom att skydda dig mot kortbedrägerier kan du undvika att hamna i en situation där du behöver spärra ditt kort. Nedan listas en rad åtgärder du kan vidta för att minska risken för att drabbas av kortbedrägerier:
- Lämna aldrig ut kortuppgifter eller PIN-koder om dessa efterfrågas.
- Förvara kort, kortuppgifter och PIN-kod på ett säkert ställe.
- Förvara aldrig bankkort- eller kreditkort tillsammans med dess PIN-kod.
- Dölj knappsatsen när du slår in PIN-koden vid köp eller uttag.
- Identifiera dig aldrig med Bank-ID på någon annans uppmaning.
- Aktivera köpgräns på ditt kreditkort.
- Tillåt aldrig att dina kortuppgifter sparas när du handlar online.
- Kontrollera vad som sker på dina konton emellanåt.
- Aktivera push-notiser i bankappen för att se transaktioner i realtid.
Eventuell ersättning vid kortbedrägeri beror på omständigheter och huruvida du har en försäkring som täcker denna typ av stöld eller inte. Läs mer om ersättning och hur du får pengar tillbaka vid obehörigt användande av ditt kort på sidan om kortbedrägeri.
Vanliga frågor
Kan jag öppna ett spärrat kort?
Ja, hos vissa kortutgivare kan du öppna ett spärrat kort igen, förutsatt att kortutgivaren erbjuder en tillfällig spärrfunktion. I andra fall är det endast möjligt att spärra kort permanent och du kan således inte öppna upp kortet när du väl har spärrat det.
Måste jag beställa ett nytt kreditkort om jag har spärrat kortet?
Hos vissa kortutgivare måste du beställa ett nytt kort efter att du har spärrat det och hos andra skickas ett nytt kort ut automatiskt. Ett nytt bankkort kan beställas via kortutgivarens kundtjänst, alternativt via mobilapp eller internetbank.
Du kan läsa mer om hur du går till väga för att beställa ett nytt kort samt hur lång tid denna process tar på vår sida om att beställa nytt kreditkort.
Hur lång tid tar det att få ett nytt kreditkort efter att jag spärrat kortet?
Från och med att du spärrat kortet och beställt ett nytt, tar det 1–14 bankdagar att få ett nytt kreditkort. PIN-koden skickas i ett separat brev någon bankdag senare. Leveranstiden varierar beroende på kortutgivare och brukar anges i ett uppskattat tidsspann, till exempel 3–5 bankdagar.
Ibland skickas ett nytt kort ut automatiskt när du spärrar kortet, medan du i vissa fall måste beställa ett nytt kreditkort manuellt.
Kan jag spärra mitt kort tillfälligt?
Ja, vissa kortutgivare erbjuder en tillfällig spärrfunktion som du kan aktivera om du exempelvis har förlagt kortet. Du kan sedan öppna upp kortet när det kommit till rätta igen. När du spärrar kortet tillfälligt fortsätter det att vara giltigt, men det går alltså inte att använda.
Andra kortutgivare erbjuder enbart en permanent spärrfunktion, vilket innebär att du inte kan “låsa upp” kortet igen när du väl har spärrat det. I dessa fall måste du beställa ett nytt kort, med nya kortuppgifter och nytt giltighetsdatum.
Går det att spärra specifika funktioner utan att spärra hela kortet?
Ja, ofta finns det möjlighet att spärra specifika funktioner som till exempel internetköp och mobila betalningsmetoder som Apple Pay, Google Pay och Samsung Pay. Dessa funktioner kan avaktiveras utan att du behöver spärra kortet i sin helhet.
Kan jag Swisha om bankkortet är spärrat?
Ja, du kan Swisha om ditt bankkort är spärrat eftersom Swish är kopplat till ditt bankkonto och inte till ditt kort.
Spärras kortet om jag slår in fel PIN-kod tre gånger?
Ja, av säkerhetsskäl spärras ditt kort om du slår in fel PIN-kod tre gånger i följd. Hos vissa kortutgivare spärras kortet tillfälligt i 24 timmar men hos de flesta aktörer spärras kortet permanent. Slår du in fel kod tre gånger i följd i en uttagsautomat beslagtas kortet av bankomaten.
Om du har glömt din PIN-kod är det bättre att kontakta kortutgivaren för att få tillgång till koden istället för att chansa och riskera att ditt kort spärras. Du har vanligtvis tillgång till kortets PIN-kod i mobilappen eller via internetbanken.
Kan banken spärra mitt kort?
Ja, banken kan spärra ditt kort om de misstänker att du blivit utsatt för skimming eller annan typ av kortbedrägerier. Ditt kort kan också spärras om banken misstänker att du brutit mot kontraktet genom att till exempel avsiktligt använda kortet för olagliga ändamål.
Alla omdömen
Om författaren
Felicia är sedan år 2022 skribent på Kreditkortguiden. Hon har flera års erfarenhet från kreditkort- och betalningsbraschen.